joi, 16 aprilie 2009

Micşorarea cuibului primăvara, nu o mai fac

Nu e nimic anormal ca o parte din albine să moară peste iarnă. Chiar dacă matca incepe uneori să depună ouă încă de pe la mijlocul lunii ianuarie, în primăvară, familia de albine va fi mai mică decât atunci când a fost pregătită pentru iernare, toamna. Dacă toamna ocupa toate ramele pe care i le-am lăsat în cuib, acum va avea la marginea cuibului 1-2 rame neacoperite de albine.

O lucrare care se practică primăvara devreme este micşorarea cuibului prin îndepărtarea temporară a acestor rame goale, şi mutarea diafragmei şi a materialului izolator de interior înspre cuib. Astfel spaţiul pe care trebuie să-l încălzească familia este mai mic şi mai uşor de încălzit. Se presupune că în această perioadă temperatura de afară este destul de ridicată pentru a permite familiei să se desfacă din ghemul de iernare. Altfel această lucrare nu şi-ar mai avea sensul pentru că albinele nu încălzesc spaţiul din afara ghemului.

Eu nu mai fac această lucrare - pe de-o parte pentru că nu am material izolator de interior, nici diafragme (iernez două familii într-un stup de 12 rame) iar pe de altă parte pentru că am mereu fund de plasă la stupi ceea ce crează contact cu exteriorul şi nu aş putea reduce spaţiul de încălzit.

Am observat că această "neglijenţă" a mea, cum sunt sigur că ar fi catalogată de mulţi stupari cu experienţă, nu dăunează cantităţii de puiet depus în primăvară şi stupii se dezvoltă normal. Îmi explic asta astfel:
  • chiar dacă familia nu mai e în ghem în timpul zilei, noaptea când toate albinele sunt în stup pot încălzi suficient puietul;
  • stupii sunt acoperiţi la exterior cu saci negri de polietilenă care ajută la încălzirea stupului în timpul zilei de la razele soarelui;
  • sacii de polietilenă izoleză mult mai bine stupii iar căldura generată de albine nu se ridică prin crăpăturile stupului care altfel ar fi aproape imposibil de etanşeizat complet;
  • sacul de polietilenă este de asemenea un izolator mai bun împotriva vântului;
Pentru mai multe detalii asupra metodei mele de iernare puteţi citi: Iernarea "in fundul gol"

Totul e OK, şi am decis să nu mai fac această lucrare. Dacă considerăm şi timpul ce trebuie alocat peste câteva săptămâni pentru reintroduceriea ramelor înlăturate, atunci când familia necesită spaţiu de extindere, timpul economisit este semnificativ.

O altă lucrare de primăvară pe care nu o mai fac, iar aici nu pot da vina doar pe faptul că ar necesita două persoane, iar eu lucrez singur în stupină, este curăţarea fundurilor de albina moartă. Pentru această lucrare este necesar ca stupii să aibă funduri mobile. Corpurile sunt ridicate de pe aceste funduri care pot fi curăţate, iar apoi sunt puse înapoi. Astfel ajutăm albinele să-şi reducă o parte din lucrările de curăţare a stupului pe care le practică primăvara.

Datorită acestor decizii, prima lucrare pe care o fac la stupi se amână pe mai târziu şi mă mulţumesc ca în această perioadă să inspectez doar urdinişurile şi eventual să le lărgesc dacă e cazul.

3 comentarii:

  1. ACEST LUCRU SE POATE FACE IN CAZUL STUPILOR MAI SLABI. Sunt stupi care ierneză şi pe 9-10 rame iar primăvara se întâmplă că nu prea ai ce reduce.
    Şi eu fac acest lucru dar numai în cayul roilor mai slabi.

    RăspundețiȘtergere
  2. RESPECTATI CU STRICTETE REGULILE GENERALE

    RăspundețiȘtergere
  3. BLOGUL S-A MUTAT ÎN CASĂ NOUĂ: http://blog.stuparul.ro Aici nu se mai pot posta comentarii, deci vizitați-ne în noua casa :)

    RăspundețiȘtergere

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.